Thursday, June 17, 2010

薺菜咸魚蒸肉餅 Steamed Ground Pork with Sheperd's Purse and Salty Fish


幸運地有位北方人同事, 很會做很多麵點小吃, 耐唔耐佢就帶野食俾我架喇. 有包子又有粽子, 有時仲會有龍蝦蟹子飯團同埋韮菜盒子. yumm yumm!~ 佢唔單祗整俾我, 仲教埋我整 tim ar!~ super nice.. heehee~ 我喺佢度都偷左唔少師架. 佢俾左包薺菜我, 係用黎整菜肉包嘅~ 我整完包包用剩左 d, 就用黎整 e 個薺菜咸魚蒸肉餅啦!~ 聽聞薺菜好有益架, 撈埋 d 肉一齊蒸, 好好味呀!~ 菜肉包個賣相唔係好得, 唔係好見得人, 我要再接再勵, 我下次先 post 包包啦! ;P

食療知多 d:
"薺菜中胡蘿蔔素含量超過胡蘿蔔,鐵質含量超過菠菜,人體所必需的多種氨基酸和其他營養物質薺菜中幾乎全部具備。" (大紀元時報 > 香港報紙新聞 > 飲食文化> 野菜的識與食 http://hk.epochtimes.com/5/8/23/6479.htm)

材料:
薺菜、咸魚、絞豬肉、豉油、糖、水

做法:
1. 咸魚洗淨切半。 薺菜出水, 過冷河, 揸乾水, 切細細粒備用。
2. 絞豬肉用豉油、糖撈匀, 加少許水撈撈備用。
3. 混合薺菜和絞豬肉, 放不锈鋼碟約略鋪平, 上面放咸魚, 大火蒸十五分鐘即成。

Ingredients:
sheperd's purse
salty fish
ground pork
soy sauce
sugar
water

Directions:
* Cut salty fish into half.
* Parboil sheperd's purse, immerse in cold water, drain well, cut into little pieces and set aside.
* Marinade ground pork with soy sauce and sugar. Combine with a little bit of water.
* Stir together sheperd's purse and ground pork, briefly place onto a stainless steel shallow plate, add salty fish on top. Steam for about 15 minutes under high heat. Ready to serve.

No comments:

Post a Comment